V. 8, mått på mönstret

Jag har bestämt mig för att mitt mönster ska vara 25 (bredd) x 15 (höjd) cm, jag vill inte ha för små disketter, dom ska vara ungefärlig realistisk storlek, kanske aningen mindre då, så att detaljerna ska synas bättre. 

V. 8, veckoplanering

Jag har ju lagt upp min projektplanering månadsvis (vilket ändå verkar fungerat bra för jag ligger helt i fas) men nu tänkte jag lägga upp lite mer veckovis, för sista delen av Februari samt för hela Mars. Det kan behövas nu när det börjar närma sig lite lov osv..
 
Februari
"Rita av disketterna, fortsätt på ”snabbskissen” och få färdigt en mall som kan skickas till tryckerier för att lättare förklara hur mönstret ser ut. Se till att kontakta minst 3 tryckerier."

Så här såg min månadsplanering ut för Februari, tryckerier har jag kontaktat (fast bara två, känner att jag har hittat rätt redan) samt att jag inte tänker göra någon "snabbskiss", det var något jag kokade ihop för att jag inte riktigt förstod processen förut, nu gör jag det och det är hela mönstret som ska skickas in när det väl är dags.

V. 8 - Måtta upp hur stort mönsterruta 1 ska vara (dvs den som ska upprepa sig över hela tygytan) och se till att alla disketter blir i rätt storlek.
V. 9 - Leeeedig, phew

 
Mars
"Lägg ihop disketterna till ett mönster, se till att det går att duplicera (?) åt alla håll utan skarvar i kanterna. Hitta ett tryckeri som kan trycka och förhoppningsvis sätta igång den processen."

V. 10 - Börja måla disketter!
V. 11 - Måla disketter!
V. 12 - Måla disketter / Placera ut till ett mönster på 150 x 500 cm
V. 13 - Avklara mönstret / Skicka in till tryckeri

Mars kommer bli lite enformig känner jag, men men! NU KÖÖÖR VI!

V. 7, tygprovernas ankomst

Jag har fått mina efterlängtade tygprover från Tobex nu! Tjohoo, som jag har längtat! Satte mig direkt på sängen med klänningen som jag vill utgå ifrån, i ena handen, och tygproverna i andra. Testade allt för att se vad som var mest likt i materialväg, drog i tygerna, kände på ytan, tjockheten.. Allt jag kunde tänka mig! Men jag drar inte förhastade slutsatser ännu, ska vänta troget på nästa uppsättning med tygprover! :)

V. 6, bloggdesign

Eftersom att jag sitter lite i en dödzon just nu (väntar på tygprover som förhoppningsvis dimper ner nästa vecka) så ägnade dagens lektion åt att göra min b-logg lite estetiskt tilltalande, dvs jag ändrade utseendet, trixade med koder osv.
 
Jag kanske borde ha tagit en för/efterbild nu när jag tänker efter, men det gjorde jag alltså inte. Äsch då.
 
En snabb lite update förresten: Båda företagen har i alla fall sagt att dom ska skicka prover, och Inspira hade ingen information att dela med sig av tyvärr.

V. 6, val av tyg

Glömde säga det förresten, men det ser ut som att jag kommer välja någon typ av lakansväv.
 
170g stjärnlakansväv eller 150g lakansväv, ett lite stelare tyg eftersom att jag vill ha något med mer stadga, med tanke på att det ska vara en 50-talsklänning. Vi får se, tar beslutet efter vidare prover och prislistor.

V. 6, sökandet av tryckerier

Som jag nämnde i förra inlägget så är jakten på tryckerier igång. Jag har spanat in främst två tryckerier (Spoonflower känns inte helt aktuellt pga placeringen i USA) och kontaktat båda för mer information, Tobex hade ingen prislista och Bergh var lite suddiga på specifikt vilka tyg dom använde sig av, nu har jag i alla fall frågat efter tygprover från båda tryckerierna samt mailat till Inspira och frågat om dom har några tryckerier att rekommendera.
 
Bergh har svarat att dom skickar tygprover när dom fått in (tillfälligt slut på några av tygerna), men förhoppningsvis kommer dimper det ner i min bredlåda nästa vecka!